רלוונטיות

רלוונטיות

גרישה פיינברג

גרישה פיינברג

לקבלת הצעת מחיר או ייעוץ בחינם חייגו:

או השאירו פרטים ונחזור אליכם

מבצע מיוחד לבאים דרך האתר

רלוונטיות

רלוונטיות היא מושג מפתח בתחום קידום האתרים. כדי לעזור לכם להבין מה הכוונה ב'רלוונטיות', מהן השיטות השונות שבהן משתמשת גוגל כדי להעריך עמודי אינטרנט ואיך אתם יכולים להבטיח מקסימום רלוונטיות לכל עמוד, הכנו עבורכם מדריך מפורט – מוזמנים לקרוא ולהיעזר במידע.

האתגר: להבין מהי הכוונה של הגולשים

גוגל מעוניינת לספק לכל מי שמחפש או מחפשת ביטוי כלשהו תוצאות שיעזרו להם למצוא את המידע הרלוונטי ביותר עבורם. כדי לעשות זאת, האלגוריתם צריך "להבין" מהי בעצם הכוונה של הגולשים. בחלק מהמקרים זה פשוט: אם למשל מישהו כותב "איך מגיעים מתל אביב לבאר שבע בתחבורה ציבורית" ברור לחלוטין לאיזה מידע הוא זקוק.

ביטויים אחרים מייצרים אתגר מורכב יותר לגוגל. למשל כשמוקלדת רק המילה "מקרר" – האם הגולש רוצה לדעת איך עובד מקרר, מבקש ללמוד מהי ההיסטוריה של מקררים ואולי בכלל הוא מעוניין לרכוש מקרר?

ביטויים ממוקדים יותר כמו "מקרר מחיר" או "איך בוחרים מקרר" כבר קלים יותר לפענוח, אבל בכל מקרה גוגל נדרשה לפתח שיטה שתבחן את מידת הרלוונטיות של כל אתר לכל חיפוש שמבוצע במנוע שלה.

שיטת TF / IDF – תדירות / נדירות

השיטה הפרימיטיבית ביותר היא TF / IDF. המונח TF הוא ראשי תיבות של Term Frequency, כלומר תדירות ההופעה של המילה בעמוד אינטרנט מסוים. החישוב פשוט: כמות המופעים של המילה (או הביטוי) מתוך סך המילים בעמוד (שעבורו מחושבת מידת הרלוונטיות).

המונח IDF הוא ראשי תיבות של Inverse Document Frequency. הכוונה היא למידת הנדירות של המילה או הביטוי, כלומר כמה פעמים הוא חוזר בעמודים אחרים באינטרנט (לא זה שעבורו מחושבת מידת הרלוונטיות). המכפלה של TF ו-IDF יוצרת מעין "ציון" רלוונטיות לכל עמוד בהקשר לביטוי הספציפי שהוקלד בתיבת החיפוש.

מה היא רלוונטיות והתאמה לכוונת הגולש 

חלוקה של טקסט למילים, המילה שחוזרת הכי הרבה פעמים 

אססורים בגוגל ובחירת עמודים 

לימוד מכונה ונסיין למצוא מכנה משותף לכולם 

TF= כמות חזרות של מילים/ סך כל המילים (תדירות,  Term frequency)

IDF= עד כמה המונח נדיר באינטרנט/ כמה פעמים המונח חוזר בעמודים אחרים באינטרנט(שהוא לא העמוד שלנו)

יותר מתאים להבין מה הוא נושא המאמר 

תוכן לגולשים ולבני אדם ולא בשביל גוגל

מילים מגדירות את הנושא (LSI) (גולף)

אינפורמטיבי/ נושאי- ממוקד בנושא 

טקסט היסטורי ולא שיווקי מכירתי (קניית מקרר, מתי המציאו את המקרר)

מוצרים דומים כמו אייפון 14

 

לקוחות ממליצים עם תמונות אמיתיות, סרטונים תמונות ייחודיות, קישורים

חשמלאי לעומת חבר קרוב 

זו, כמובן, גישה הגיונית: גם כשאדם קורא למשל מאמר והמילה השכיחה ביותר בו (חוץ ממילות הקישור למיניהן) היא "מקרר", המסקנה שלו תהיה שהמאמר עוסק במקררים ולכן רלוונטי לכל מי שמחפש מידע על מכשיר חשמלי זה. הנדירות משפיעה על הרלוונטיות מפני שאם ביטוי מסוים לא מופיע בעמודים רבים אחרים, כנראה שהעמוד הספציפי שבו הוא כן מופיע מספק מידע חדש ולכן הוא רלוונטי במיוחד.

שיטת האססורים (מעריכים)

שיטת TF / IDF הייתה טובה לימים הראשונים של גוגל. בהמשך, למרות שכאמור יש בשיטה זו היגיון רב, נוצר צורך לשכלל את חישוב הרלוונטיות, והדרך שנבחרה היא אססורים (Assessors).

בשיטת האססורים גוגל פונה לקבוצה גדולה של אנשים, מפנה את כולם למספר עמודים ומבקשת מהם לבחון את העמודים בהתאם לקריטריונים קבועים: הופעת לוגו, קלות מציאת פרטי יצירת קשר, שפה תקנית ועוד ועוד ועוד.

המעריכים עוברים על הצ'קליסט (שאגב, פורסם גם באינטרנט – ניתן למצוא אותו אם מקלידים בגוגל את הביטוי "Guide for Assessors"), ומעניקים ציון לכל עמוד. על בסיס הציונים הנ"ל של כל אותם מעריכים מתבצעת למידת מכונה.

מטרת למידת המכונה היא למצוא את האיכויות החיוביות הרלוונטיות. אחרי שהאלגוריתם מקבל דוגמאות רבות לעמודי אינטרנט שקיבלו ציון גבוה, הוא בודק מהם הקריטריונים שבהם אותם עמודים עומדים – ומנסה למצוא מכנה משותף. כלומר, להבין מה בעצם הופך עמוד אינטרנט לרלוונטי באמת לגולשים. אחרי שהאלגוריתם לומד את האופן שבו בני האדם חילקו ציונים לעמודי אינטרנט, אפשר להשתמש בו כדי לדרג גם עמודים אחרים – וזה בדיוק מה שגוגל עושה.

מה זה LSI ולמה חשוב להבין את זה?

עוד מונח רלוונטי לחישוב רלוונטיות הוא LSI (ראשי תיבות של הביטוי Latent Semantic Indexing). חלק ממקדמי האתרים מתבלבלים וחושבים שהפירוש של LSI הוא המילים שמגדירות את הנושא, אבל המשמעות המדויקת היא שיטה נוספת שמשמשת להבנה של טקסטים.

לדוגמה, אם בעמוד מסוים המילה שמופיעה בתדירות הגבוהה ביותר היא "גולף", יש כמה אפשרויות. יכול להיות שזהו דף שמדבר על מכונית מדגם גולף, יכול להיות שמופיע בו מידע על משחק גולף, ואולי בכלל הכוונה היא לחולצת גולף או לרשת האופנה שבחרה בשם הזה. איך גוגל (ומערכות נוספות שנדרשות לנתח טקסטים) יודעים מה הכוונה? באמצעות מילים אחרות בעמוד.

אם באותו עמוד מופיעים מילים כמו "תאוצה", "מהירות", "הגה" וכו', מן הסתם מדובר על פולקסווגן גולף. אם מופיעים מונחים כמו "שעות פתיחה", "סניפים", "מדיניות החזרות" – הכוונה היא לרשת האופנה. באופן דומה יש ביטויים שמצביעים על כך שהכוונה ב"גולף" היא למשחק וכאלה שמעידים על כך שהגולף המדובר הוא החולצה בעלת הצווארון הסגור והצמוד.

בהתאם כדאי לשבץ בתכנים גם מילים שמגדירות את הנושא בבירור. בקרוב נכין עבורכם סרטון ומדריך ספציפיים לגבי LSI, כולל התייחסות לפטנטים שגוגל רשמה בתחום – וכך תוכלו לדעת איך להתאים טוב יותר אתרים לאלגוריתם של החברה.

הבנת רלוונטיות על סמך ז'רגון מקצועי

עוד דוגמה לאופן שבו מילים מסוימות משפיעות על מידת הרלוונטיות של עמוד אינטרנט היא סלנג מקצועי. למשל, המילה "סבליקה" לא אומרת כלום לרוב הציבור, אבל אנשי מקצוע בתחום ההובלות משתמשים בה כדי לתאר את הקרש שמחוברים אליו 4 גלגלים (ושעוזר להם להעביר חפצים כבדים אל המשאית וממנה).

אם המילה הזו מופיעה בעמוד אינטרנט, זוהי אינדיקציה טובה לרלוונטיות שלו לחיפושים בתחום ההובלות, משום שהיא מעידה על מקצועיות. מאחר שגוגל ומנועי חיפוש אחרים משתמשים בטכנולוגיית ה-LSI כדי להבין טקסטים ואתרים, כדאי לשבץ מילים וביטויים מהז'רגון המקצועי של תחום הפעילות של העסק בתכנים השונים באתר שלו.

דגשים ספציפיים לכותבי התוכן וטיפים מועילים נוספים

כשרוצים לקדם אתר והמטרה היא מקסימום רלוונטיות, חשוב לספק למי שכותב או כותבת את התוכן דגשים מפורטים. הסיבה לכך היא שיש מספר סוגים של טקסטים. לפעמים יתאים דווקא טקסט "היסטורי", למשל כזה שסוקר את התפתחות המקרר לאורך השנים, טכנולוגיות שונות וחידושים אחרונים. במקרים אחרים, ובפרט כשהמטרה היא לספק מענה לגולשים שרוצים לרכוש מקרר, נדרש תוכן שמפרט את היתרונות של דגם מסוים, תוכן שמשווה בין מספר דגמים בכל ההיבטים החשובים, תוכן שממליץ מה חשוב לבדוק במקרר וכו'. כשמבהירים לכותבי התוכן מה המטרה, כלומר מהי הכוונה האמיתית של הגולש, קרוב לוודאי שהתוצאה תהיה טקסט רלוונטי מאוד.

דרך נוספת לחיזוק הרלוונטיות היא כותרות מסקרנות – מפני שהן מושכות תשומת לב ומובילות את הגולשים לקרוא את כל הטקסט. טבלאות תורמות גם הן ליצירת עניין אצל הגולשים, וכך גם תמונות אמיתיות ואיכותיות.

עוד המלצה היא לייצר קישורים. אם למשל יש שני עמודי אינטרנט שמפרטים את התכונות של אייפון 14, ושניהם כוללים תמונות טובות, כותרות מעניינות, חוות דעת מומחים, סרטון מתאים, סלנג מקצועי, טבלאות שמעבירות באופן ברור מידע חשוב וכו' – שניהם יקבלו ציון דומה לגבי הרלוונטיות וגם מבחינת ה-LSI לא יהיו הבדלים ביניהם. איך בכל זאת אפשר להעניק לעמוד אחד יתרון על פני האחרים בדירוג בגוגל? לייצר קישורים שמפנים אליו מאתרים איכותיים. בפרט כדאי שהלינק עצמו יופיע על גבי המילים שעבורן רוצים לקדם את האתר. הקישורים מקנים לאתר בנוסף לרלוונטיות גם סמכות, וזו עוזרת להניע את המבקרים בו לפעולה (בדיוק כפי שבמקרה של תקלת חשמל, לא נקרא לחבר אלא לחשמלאי מוסמך מפני שהוא בעל הסמכות בנושא).

גרישה פיינברג

גרישה פיינברג

המאמר נכתב על ידי גרישה פיינברג
בעל ניסיון רב בקידום אתרים ושיווק בדיגיטל

שיווק דיגיטלי

מה זה seo?

קידום אתרים אורגני – ובמונח המקצועי המקובל, SEO – הוא תהליך שעשוי לשדרג באופן משמעותי את הביצועים של כל עסק. על-מנת לעזור לכם להבין טוב

קידום אורגני

קידום בגוגל מפות

קידום בגוגל מפות גוגל מפות הוא אחד היישומים הפופולריים ביותר של החברה ששינתה את פני האינטרנט ובעצם את העולם כולו. המפות המפורטות והמעודכנות מאפשרות לנו

Uncategorized

מחקר מתחרים

מחקר מתחרים מחקר מתחרים הוא אחת הפעולות החשובות ביותר בדרך לגיבוש אסטרטגיית שיווק בדיגיטל ובפרט לקראת תהליך קידום בגוגל. מחקר כזה, כשהוא מבוצע באופן מקצועי

בניית אתרים

וורדפרס או וויקס

וורדפרס או וויקס אז מה עדיף, וויקס או וורדפרס? זוהי שאלה שרלוונטית לכמעט כל מי שבונה אתר, לכל מטרה: אתר תדמית, חנות אינטרנטית, בלוג מקצועי

מבצע מיוחד לבאים דרך האתר

גרישה פיינברג

גרישה פיינברג

לקבלת הצעת מחיר או ייעוץ בחינם חייגו:

או השאירו פרטים ונחזור אליכם

מבצע מיוחד לבאים דרך האתר

עיקרי הדברים:

Call Now Buttonהתקשרו עכשיו

חייג עכשיו